Futó kaland vagy nagy szerelem a zanzibári tengerparton
A zanzibári tengerpartokon lépten-nyomon megszólítják a turistákat élénkpiros vászonanyagot viselő, magas, szálas, izmos férfiak, akik maszájokként mutatkoznak be. Beszélgetnek a turistákkal, információt adnak, ajánlkoznak kísérőnek-társaságnak, vagy a vállukon lógó táska mélyéről gyöngyből készült karkötők, nyakláncok kerülnek elő eladásra. A hangos köszönés, a széles mosoly, a barátságos kérdezősködés hozzá tartozik a rituálékhoz. A regényünkhöz szükséges anyaggyűjtés közben a felszín mögé tekintve azonban rá kellett jönnünk, hogy a zanzibári tengerpartot járó maszáj (vagy néha magukat annak mondó) férfiak helyzete sokkal érdekesebb.
A maszáj egy kelet-afrikai népcsoport, amely főleg Kenyában fellelhető, de Tanzánia északi részén is élnek, a legutolsó népszámlálási adatok szerint kevesebb mint félmillióan. A törzs alapvetően pásztorkodik (főleg szarvasmarhát tartanak), földműveléssel a hagyományok szerint egyáltalán nem foglalkoznak, az csak elrontaná az állatoknak a jó legelőket. A hagyományos nomád, pásztor életmód azonban a gyorsan változó világban egyre nehezebb és bizonytalanabb, ezért egyre inkább jellemző, hogy a maszájok a turizmus felé fordulnak, szafarikat szerveznek a nemzeti parkokba vagy kirakatfalvakba várjak a turistákat. Ez rendkívül eredményes tud lenni, mert a jobbára piros egyetlen vászonlepelből (shuka) álló öltözékükkel, gyöngyből fűzött bokapereccel, a kezükben a (pásztor)bottal külsőségeiben a legismertebb afrikai népcsoportnak számítanak, amelyhez büszke harcos lét, romantizált nomád élet és a férfiasság kapcsolódik.
Ezekre a pozitív asszociációkra támaszkodnak zanzibári strandok maszáj férfijai, miközben olyan vádak is érik őket, hogy nem valódi maszájok. Egy részük valóban északról, a Manyara régióból, Arusha környékéről érkezett, mások parakuyo maszájok (egy altörzs Tanziána délebbi részein), akik szintén állattenyésztésből élnek. Amikor az ember leáll velük beszélgetni, bemutatkoznak (sokszor mókás olaszos, spanyolos nevet vesznek fel, a képen Fabióval pózolok) és örömmel elmesélik, hogy a száraz évszakot töltik Zanzibáron, pénzt keresnek, majd március-májusban, az esős évszakban hazatérnek a kontinensre a családjukhoz.
Ettől azonban, köszönhetően a magas, izmos, szikár testalkatuknak és közvetlenségüknek, a sikerük nem kisebb a strandokon – főleg persze a női turisták körében. A turistás helyeken gyakran látni vegyes párokat, európai nőt maszájnak öltözött fiú társaságában. Mintha egy romantikus álom valósulna meg: ilyen a türkizkék óceán mellett, a homokos tengerparton megtalált szerelem. A vonzó kísérők eligazítják a turistát a helyi dolgok között, társaságot jelentenek, programot szerveznek és... Zanzibárt nem véletlenül emlegeti a női szexturizmus egyik célpontjának, amely többnyire, bár nem kizárólag, a maszájokra vonatkozik.
Fontos leszögezni, hogy két felnőtt tudatos választásával és szexuális kapcsolatával alapvetően semmi baj nincsen, de nem árt pár dolgot észben tartani. Könnyen lehet, hogy míg az európai-amerikai fél (általában a nő) hosszabb távról-komoly kapcsolatról álmodozik, így akár Zanzibárra is költözne, addig a másik fél az egészre egyfajta szolgáltatásként tekint. A kapcsolatok egyébként is csak a nyaralás napjaira-heteire szövődnek és az összekötő erőt főleg a (sokszor óvatlan) szex jelenti – hallottunk olyat, hogy a fiú büszkén meséli, már öt gyereke van Európában. A románcot nehezíti, hogy még ha őszinte, elsöprő és kölcsönös is a vonzalom, a kulturális különbségek áthidalása akkor is szinte lehetetlen kihívás.
Persze van olyan is, amikor az európai lány és zanzibári férfi egymásba szeret és átküzdi magát minden akadályon, hogy boldogan élhessen együtt. Ezek a romantikus regényekbe illő történetek ritkábbak ugyan, de nem lehetetlenek vagy elképzelhetetlenek. Egyet legalábbis kézbe vehet majd 2025 májusában az olvasó...
További képekért és videókért kövessetek az Instagramon és a Facebookon.